27.06.2024 | Työelämä, Työelämä
Minna Kolehmainen on työskennellyt Elisalla vuodesta 1998. Hän aloitti alun perin asiakaspalvelutehtävissä Helsingin Puhelinyhdistys HPY:n myymälässä. Täältä hän siirtyi Kolumbukseen (josta tuli myöhemmin Elisa Internet) koulutustehtäviin, sen jälkeen myynnin tukitehtäviin ensin henkilöasiakas- ja sitten yritysasiakaspuolelle.
"Olen ollut onnekas siinä mielessä, että olen saanut tehdä Elisalla monenlaisia tehtäviä vuosien saatossa."
"Koen, että se kun olen aloittanut asiakasrajapinnasta ja edennyt nykyiseen tehtävääni eri vaiheiden kautta on omalta osaltaan myös lisännyt haluani pysyä tässä yrityksessä. Pystyn jatkuvasti ammentamaan oppeja aiemmista työtehtävistä myös palvelukehitykseen, mitä teen tällä hetkellä."
Liittoon kuuluminen on Kolehmaiselle ollut aina itsestäänselvyys. Hän on kuulunut liittoon siitä lähtien, kun aloitti työelämässä.
"Ehkä kotoakin tulee jo se, että on hyvä kuulua kassan lisäksi myös liittoon. Asiantuntijan tehtävissä koen, että olen oikeassa liitossa."
Edunvalvonta-asiat alkoivat kiinnostaa varsinaisesti, kun Kolehmaista pyydettiin luottamushenkilön tehtäviin. Hän kaipasi vaihtelua omaan työhön, ja luottamushenkilön tehtävät toivat uuden näkökulman alaan sekä Elisaan yrityksenä.
"Yleensä otetaan yhteyttä, kun henkilön toimenkuva tai palkka muuttuu, henkilö tarvitsee tukea ja puolueettoman näkemyksen johonkin tiettyyn asiaan tai kun mediassa viestitään tes-neuvotteluista ja palkankorotuksista. Silloin viimeistään havahdutaan, että mitä se voi itselle tarkoittaa."
Kolehmainen saa yhteydenottoja erityisesti silloin, kun muutosneuvottelut ovat joko käynnissä tai juuri päättyneet. Kysymykset liittyvät enimmäkseen taloudelliseen turvaan sekä myös yleisesti käytännön asioihin, jos työt muuttuvat tai päättyvät.
Yhteydenottojen aiheet ovat pysyneet pitkälti samoina aina. Tällä hetkellä lisäksi kasvava työkuorma, maailman yleistilanne sekä Suomen taloustilanne näkyvät yhteydenotoissa. Ihmisillä on tarve jutella enemmän.
Kolehmainen kuuluu itse liittoon, mutta korostaa keskusteluissaan henkilöstön kanssa aina, että on jokaisen oma henkilökohtainen valinta, haluaako kuulua ainoastaan työttömyyskassaan vai myös liittoon.
Silloin kun työelämässä on kaikki hyvin, niin useimmille riittää pelkkä kassan jäsenyys. Konkreettiset jäsenedut kuten henkilökohtainen työsuhdeneuvonta, lakipalvelut ja liiton matkavakuutus kiinnostavat useimmiten monia. Matkustan itse paljon ja olen huomannut, että liiton jäsenilleen ottama Ifin matkavakuutus on todella kattava. Se on korvannut myös sairastapaukset.
Kolehmainen on itse hyödyntänyt esimerkiksi ASIAn lakipalveluita sekä liiton asiamiesten verkostoa, kun on tarvinnut kysyä muilta mielipidettä erinäisistä asioista. Hän itse ei halua tuputtaa jäsenyyttä liikaa vaan mieluummin aina jättää ihmisille miettimisrauhaa.
"Jos haluat puhua, ota yhteyttä. Jos päätät liittyä, niin muistathan mainita minut suosittelijana."
Kaikkia liittoon liittyminen ei kiinnosta, miksi?
"Ihmiset ovat luontaisesti sellaisia, että havahdutaan yleensä vasta sitten, kun on sille tarvetta. Nuoret ovat syntyneet aikaan, jossa saavutetut edut kuten esimerkiksi lomarahat, 8 tunnin työpäivä, työttömyysturva, sairausajanpalkka ovat jo olleet olemassa. Vanhemmat sen sijaan saattavat muistaa, kuka ja ketkä ovat näiden etujen puolesta taistelleet/neuvotelleet."
"Omasta mielestäni yksi hyvä tapa on koittaa saada kiinni niistä asioista, jotka ovat juuri sille henkilölle tärkeitä. Monelle se asia on ollut esimerkiksi vakuutus, joillekin taas lakipalvelut ja oman työsopimuksen tarkistaminen. Asunnon ostamista miettivällä Danske Bankin asuntolainaetu. Akavalaisten liittojen jäsenetupalvelu Member+ sisältää myös loistavia tarjouksia, mökkejä vuokrattavana eri puolella Suomea sekä etuja niin vapaa ajan matkoihin, majoituksiin tai vaikkapa kauneudenhoitoon liittyen. Joku aina kolahtaa."
"Yksi hyvä myyntivaltti on ASIAn kiinteähintainen jäsenmaksu, jonka voi halutessaan vähentää suoraan palkasta. Muilla liitoilla jäsenmaksu on usein prosentuaalinen verotettavasta palkkatulosta."
Vaikka luottamushenkilönä toimiminen on ajoittain myös itselle kuormittavaa, se myös antaa itselle todella paljon. Oma työ on usein hyvin teknistä ja itsenäistäkin. Luottamushenkilön rooli tuo työhön syvällisyyttä.
"Tämä on usein myös terapeuttina olemista, sillä ihmiset tulevat juttelemaan hyvinkin henkilökohtaisia asioista. Lisäbonuksena on verkostoitumismahdollisuudet eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Heidän kanssaan voi vaihtaa ajatuksia, vertailla kokemuksia ja hyödyntää oppeja."
Teksti: Heidi Salonen Kuvat: Jani Laukkanen. Artikkeli on julkaistu ASIA-lehdessä 2/2024
ASIAn jäsenyys
ASIAn palvelut ja edut